Съдържание
Високо ниво на маслото в двигателя: причини, решение
Предназначенията на двигателното смазочно масло са:
- Намаляване на триенето между частите на двигателя;
- Отмиване на продуктите на износване, получаващи се при триенето на компонентите на мотора и отнасянето им до масления филтър за кола;
- Отнемане на излишната топлина от триещите се части.
Тези жизненоважни за двигателя функции изискват високо качество на моторното масло. Производителят на всеки силов агрегат препоръчва оптимално количество масло, което осигурява както необходимият моторесурс между неговите смени, така и достатъчен обем течност, необходим за гарантирано топлоотдаване и поддържане на оптимална температура.
Нивото на маслото се следи по мерна линия – „щека“, а при по-съвременните автомобили – от специален датчик, индициращ количеството на моторното масло на арматурното табло.
Обикновено шофьорите имат проблем с понижаване на нивото на маслото в двигателя поради течове или заради изгарянето му в цилиндрите, предизвикано от износени и запекли бутални пръстени (сегменти) или износени гумички на клапаните.
Макар и доста по-рядко се случва нивото на смазочното масло да се повишава, защото прониква гориво в него. Причината за това трябва да се търси там, където маслото и горивото се срещат най-близо – а именно цилиндрите на двигателя. Най-често това се наблюдава при дизелови двигатели и се дължи на неизправности на дюзите, техните уплътнения или горивната помпа, водещи до непълно изгаряне на горивото и попадането му от цилиндъра, през сегментите, в картера на двигателя.
Неработеща запалителна свещ (поради пробила свещ, неизправен кабел, делко, бобина и т.н.) на бензинов двигател, също може да доведе до разреждане на маслото с гориво, но този път – бензин. Добрата новина в случая е, че бензинът е много по-летлив от нафтата и ако е попаднал в малко количество, при елиминиране на проблема и достигане на работна температура на двигателя, ще се изпари естествено от маслото.
Друга причина за проникване на дизелово гориво в маслото е неправилна работа на DPF (филтъра за твърди частици) – при някои автомобили ЕCU подава малко количество гориво в цилиндрите по време на изпускателния такт, за да повиши температурата на изгорелите газове, което да доведе до т.нар. активна регенерация.
Запушеният DPF води до попадане на това допълнително гориво от цилиндрите в картера и повишаване на нивото на маслото.
Разбира се, най-прозаичната причина за повишено ниво на маслото е наливане на по-голямо количество от препоръчаното от производителя при смяна на маслото или доливане. Винаги трябва да имаме предвид, че например масло 10W40 е гъсто и отнема време докато се стече в картера и „покаже на щеката“, особено в студено време.
Симптоми на твърде много масло в двигателя
Ако двигателят започне да се омаслява около всички гарнитури и семеринги, избива масло около маркучите и детайлите на системата за вентилация на картерните газове, а при работа пуши със синкав дим със специфична миризма – проверете нивото на маслото. Ако то е повишено, източете излишното количество през пробката на картера или чрез шлаух в отвора на блока за щеката. Контролирайте дали след тази процедура нивото на маслото продължава да се покачва.
Какво се случва, ако имате твърде много масло в колата
Повишеното ниво на маслото в двигателя води до ненормална работа на смазочната му система. Повишава се налягането му в маслените магистрали, повишава се налягането на картерните газове. Освен това се повишава съпротивлението при въртенето на коляновия вал в маслената вана на картера. Хидравличните удари скъсяват значително живота на двигателя.
Твърде много масло в колата: решение
Във всеки един от изброените случаи решението е едно – отстраняване на проблема, предизвикващ попадане на гориво в маслото и неговата обезателна замяна. Това се налага поради факта, че смазочните свойства на разреденото масло са много по-лоши, което води до интензивно износване на двигателя. Рано или късно това ще доведе до скъпоструващия основен ремонт на мотора.
Единствено, ако по невнимание е било заредено повече масло от необходимото, можете да излеете излишното количество с помощта на шлаух през отвора на щеката за маслото или чрез развиване на пробката на дъното на картера.
ТОП продукти по темата: