Plus
Пробвай премиум акаунт
0   Стоки
#
0,00 BGN
Вашата количка е празна

Моторно масло: как да изберете правилното

Абонирайте се
ЗА НАШИТЕ НОВИНАРСКИ БЮЛЕТИНИ

За да получавате последните ни новини и съвети, въведете Вашия e-mail

Производителите на моторни масла указват характеристиките на своята продукция с букви и цифри, което обърква много шофьори. Ние ще се опитаме да Ви обясним, всичко, което те означават.

Какво трябва да бъде моторното масло?

То трябва:

  • Да почиства добре компонентите на двигателя от неразтворимите замърсявания
  • Да има висока термична стабилност и устойчивост към топлинно окисление
  • Да е съвместимо с материала на уплътнителните елементи, да не разрушава металните детайли
  • Да създава здрав маслен слой, който предотвратява абразивното износване на контактуващите повърхности. Често, за тази цел, се използват специални присадки, като молибденов дисулфид.
  • Да запазва оригиналните си експлоатационни свойства за дълго време
  • Да има оптимални вискозни характеристики при всякаква температура, за да осигури ефективно смазване на съприкосновяващите се повърхности при студено стартиране на двигателя и да предотвратява износването им в горещините
  • Да не образува пяна
  • Да има ниска изпаряемост, за да не замърсява околната среда

Състав на моторните масла: по какво се различават?

В зависимост от вида на основата и съотношението на различните присадки, двигателните смазочни масла обикновено се делят на три вида:

  1. Минерални. Получават се чрез дестилация на нефт, с последваща селективна или киселинна очистка на маслените фракции. Най-често се обозначават като "Mineral". Отличават се с висок вискозитет. При нагряване се изпаряват много бързо, а заради разрушаването на състава на присадките, влизащи в тях, се замърсяват.
  2. Полусинтетични. Произвеждат се на базата на минералните с използването на специални технологии. Съдържат по-високо количество присадки в сравнение с минералните. Означават се като Semi-synthetic или Part-synthetic. Подходящи са за експлоатация в климатични зони с мека зима и не прекалено горещо лято. По-евтини са от синтетичните. Притежават редица преимущества пред минералните, като повишена трайност, по-високи устойчивост на температурни разлики и ефективност.
  3. Синтетични. Получават се от нефт чрез органичен синтез. В повечето държави по света се означава като Fully Synthetic. Благодарение на специалния си състав и новата технология на производство, те предотвратяват образуването на отлагания и имат оптимални вискозни характеристики в студените сезони, което осигурява надеждна защита на силовия агрегат още в първите секунди на запалване на двигателя. Освен това те запазват първоначалните си свойства дори под въздействието на много високи температури, което ги прави подходящи за експлоатация в условията на горещо време.

Тази класификация е най-разпространената, но е доста повърхностна и условна. Затова специалистите от Американския петролен институт (API) умишлено избягват да приемат термина "полусинтетични", и разделят всички базови масла на пет групи:

  1. Първа група включва масла, произведени чрез селективна очистка и депарафинизиране на нефта.
  2. Втората група включва силноочистени масла с намалено съдържание на парафини и ароматни съединения, преминали хидрокрекинг.
  3. Третата група обхваща смазочни масла с повишен вискозитет, произведени чрез каталитичен хидрокрекинг.
  4. Четвъртата група е на маслата, базирани на полиалфаолефините.
  5. Пета група обхваща всички масла, които не влизат в останалите 4 групи. Те са произведени на базата на сложни естери, гликоли и други вещества.

В състава на съвременните продукти обикновено влизат компоненти от няколко групи.

Съвет от AutoDoc: За двигатели по-старо производство, с по-голям пробег, синтетичните масла са категорично неподходящи, особено в случаите, когато досега са използвани минерални масла. Първо - влизащите в техния състав присадки могат да разрушат образуваният сработен и не пречещ на работата на мотора стар нагар, увеличавайки натоварването на двигателя и ускорявайки износването на елементите му.

Второ - продуктите, съдържащи синтетични съставки, имат нисък вискозитет и могат да протекат през уплътнителните елементи или да ги разрушат. От друга страна използването на минерални масла е недопустимо за спортните и мощни автомобили, чиито възли са подложени на екстремно високи натоварвания: високото температурно въздействие може да се окаже разрушително за тях.

Какво означава етикетът SAE

Вискозитетът на маслото е една от най-важните му характеристики, от които зависи дали конкретният продукт е подходящ за превозното средство през различните сезони на годината.

Съгласно класификацията на SAE (Society of Automobile Engineers) всички масла могат да се разделят на следните категории:

  1. Зимни. Подходящи са за експлоатация в студено, но не са пригодени за топло време. Те се маркират по следния начин: буквата W означава, че този продукт може да се използва през зимата. Цифрата пред нея винаги е кратна на 5 и указва при каква минимална температура маслото може ефективно да защити двигателя от износване по време на студен старт. За стартова точка е приета - 35°С, което съответства на клас 0. Следващият клас означава повишаване на температурата с 5°С: продуктът обозначен като 5W запазва експлоатационните си свойства при -30 °С, 10W при -25 °С и т.н.

  2. Летни. Осигуряват своевременно смазване на детайлите и ги защитават в горещото време, но са неефективни при ниски температури. В тяхното маркиране също се използват цифри: 20, 30, 40, 50 и 60. Те обозначават кинематичния вискозитет при 100°С, а не максималната температура на околната среда, както много хора грешно предполагат.

     
  3. Всесезонни. Подходящи за експлоатация както в горещите, така и в студените периоди на годината. На етикета им е означена възможността за използване през зимата, минимално допустимата температура и вискозитета при максимално нагряване: 5W-30, 10W-60 и т.н. В момента това са най-разпространените масла.

Съвети от AutoDoc: Най-изгодно е използването на всесезонни масла, тъй като отпада необходимостта от двукратната им замяна през годината. Ако автомобилът се експлоатира в градски условия, с чести спирания, ако се паркира в неотопляем гараж, или ако живеете в район с мразовита зима, то избирайте масла с означение 0W или 5W. При износени двигатели, при които луфтовете между триещите двойки са увеличени, по-добре предпочетете смазочни масла с по-висок вискозитет.

Разгадаваме класификацията на API

Специалистите от API разработиха класификация, предназначена да диференцира маслата, в зависимост от техническите им характеристики и експлоатационните им свойства. Косвено тази класификация позволява оценка на смазочните масла, тъй като изискванията към последните разработки са много по-високи от по-старите продукти.

Всички моторни масла, съгласно стандартите на API, могат да се разделят на две категории, които от своя страна се делят на няколко класа:

S. Предназначени за бензинови двигатели. Днес, в повечето държави се допуска използването на масло от 4 класа:

  1. SJ.Препоръчват се за използване при двигатели, произведени до 2001 година.
  2. SL. Подходящи за силови агрегати произведени до 2004 година. Приети от много автомобилни производители, като минимален стандарт, необходим за техническо обслужване на автомобила.
  3. SM. Предназначени за двигатели, произведени до 2010 година. Отличават се с повишена ефективност на работа при ниски температури, устойчивост на окисление и образуване на утайки. Запазват отлични експлоатационни свойства в течение на целия си срок на работа.
  4. SN. Въведени през 2010 година. В момента това са маслата, осигуряващи най-висока защита на двигателя, както и максималната му ефективност. Спомагат за икономия на гориво. Предотвратяват преждевременното износване на турбокомпресора. Не предизвикват разрушаване на уплътненията и семерингите.

C. Използват се при дизелови двигатели на товарните автомобили. В настоящия момент се използват следните класове за двигатели от различни години на производство - CH, CI, CJ и CK. Цифрата 4 след посочения клас показва, че смазочното масло може да се използва в четиритактови двигатели. Ще ги разгледаме по-подробно:

  1. CH-4. Въведени през 1998 година. Подходящи за двигатели, работещи с висококачествено гориво с относително съдържание на сяра под 0.5%.
  2. CI-4. Представени през 2002 година. Осигуряват надеждна защита на двигателя и елементите на системата за рециркулация на отработените газове (EGR) от отлагане на сажди и преждевременно износване. Някои смазочни масла от този клас могат да бъдат означени като CI-4 PLUS.
  3. CJ-4. Отличават се с повишена температурна стабилност, устойчивост към окисление, притежават увеличен експлоатационен срок.
  4. CK. Създадени за защита на двигатели, произведени през 2017 година, но могат да се използват и като алтернативни при по-ранни модели.

Съществуват универсални смазочни масла, подходящи за използване както в дизелови, така и в бензинови двигатели. Те имат двойна маркировка, например CH-4/SJ.

Съвет от AutoDoc: Много производители препоръчват използване на моторни масла от най-новите класове. И в повечето случаи това е оправдано: колкото по-скоро е разработен продуктът, толкова той е по-икономичен, екологичен и безопасен. Но при старите автомобили, тази препоръка не е актуална: остарялата конструкция на силовия агрегат не позволява оценяване на преимуществата на новия продукт, докато неговата цена е значително по-висока. По-подробна информация за това какво смазочно масло да използвате за Вашата кола, можете да намерите в упътването за автомобила.

Оценка на ефективността според ACEA

Намаляването на токсичността на изгорелите газове и на разхода на гориво са едни от основните изисквания предявявани към съвременните смазочни материали. Ето защо все по-често на опаковката на маслата може да се срещне маркировка, свидетелстваща за това, че те отговарят на последните екологични стандарти.

 

Съгласно класификацията, предложена от Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), всички разрешени за използване масла могат да бъдат разделени в следните категории:

  1. A. Предназначени за бензинови двигатели. След буквата има цифра, показваща нивото на екологичност и вискозитет при определени условия. Категорията има три класа: A1, A3 и A5. Цифрите 1 и 5 показват, че маслото води до икономия на гориво. Останалото е сходно с класификацията на API: колкото по-голяма е цифрата, толкова са по-добри експлоатационните характеристики на продукта.
  2. B. В тази категория са включени смазочни материали за леки и малки лекотоварни автомобили, работещи с дизелово гориво. Те също се делят на класове: B1 и B5 пестят гориво, а B3 и B4 са обикновени.
  3. E. Продуктите, маркирани с тази буква са предназначени за тежки дизелови товарни автомобили и специална техника. Икономията на гориво се осигурява от маслата обозначени с E1, останалите са стандартни.

Икономията на гориво е параметър, който специалистите от API решиха също така да отчетат, въвеждайки новото означение - EC (Energy Conserving).

Тези масла се отличават с понижен вискозитет при екстремно нарастване на температурата, благодарение на което осигуряват леко и свободно движение на подвижните детайли, намалявайки разхода на гориво. При това се намалява дебелината на масления слой, което е особено опасно за стари двигатели с голям пробег, чиито компоненти се нуждаят от повишена защита.

Доколко са важни препоръките на производителя?

Това, което е добро за едни двигатели, може да бъде много опасно за други. Ето защо производителите на превозни средства провеждат собствени изпитания на смазочните материали.

Ако маслото премине успешно тестовете, в неговата маркировка се появява съответното обозначение, например BMW Longlife-98. Това означава, че даденото масло може да се използва при автомобили от тази марка, произведени през 1998 година и след това, за които са предвидени увеличени срокове между обслужванията.

Съвет от AutoDoc: Старайте се винаги да използвате масло, препоръчвано от производителите и не експериментирайте с вискозните характеристики. Това е опасно: някои двигатели имат маслени магистрали с малко сечение, които позволяват използването единствено на смазочни масла с нисък вискозитет. Ако игнорирате тези препоръки, ускореното износване на силовия агрегат е неизбежно. В същото време някои производители, например BMW Group и Daimler AG, отчитайки особеностите на конструкцията на двигателите, категорично не препоръчват използването на смазочни масла с висок вискозитет за своите автомобили.

Какво е общото при различните класификации на маслата?

Независимо от различните принципи за диференциране на видовете масла, класификациите са тясно свързани помежду си. Например, ако смазочното масло е означено като SH според API, то не може да принадлежи към класове A1 или A5 според ACEA, тъй като съответните изисквания за горивна ефективност навлизат по-късно, с появата на клас SJ. Ако на етикета е означено A5, значи това масло, според класификацията на API се намира не по-ниско от SJ, т.е. има увеличени интервали на замяна.

Смазочните материали, осигуряващи горивна ефективност означени с A1, A5, B1 и B5, обикновено притежават високотемпературен вискозитет 30 или по-нисък. Т.е. маслата с вискозитет 40 принадлежат към класове A2, A3, B2, B3, B4 и не осигуряват горивна ефективност.

Да се научим да четем етикетите

API SL / CF. Това е универсално масло, подходящо както за многоклапанни двигатели с турбокомпресор, работещи с бензин, така и за дизелови силови агрегати с различна конструкция. Осигурява повишена защита на двигатели, работещи с обеднена гориво-въздушна смес, предотвратява образуването на нагар при използване на гориво със съдържание на пепел над 0,5%.

ACEA A3 / B4. Означава, че смазочното масло е подходящо за използване при тежки условия на експлоатация, притежава удължени интервали на замяна и спомага за намаляване на разхода на гориво. Може да се използва в мощни бензинови и дизелови двигатели.

10W-40. Масло, подходящо както за летния, така и за зимния сезон, запазва вискозитета си при -25°С и остава достатъчно гъсто при нагряване. Ето защо може да се използва при автомобили с голям пробег.

MoS2. Включеният в състава на смазочното масло молибденов дисулфид възпрепятства задирането, снижава триенето, намалява износването на детайлите и обезпечава тихата работа на двигателя.

Teilsynthetisches Leichtlauf-motorenöl. Означава, че маслото е полусинтетично.

Заключение: При избора на смазочни масла за двигателя, на първо място следвайте препоръките на производителя на превозното средство, а не се водете по цената или по известността на фирмата, която го произвежда. Непременно взимайте под внимание условията на експлоатация на автомобила, Вашия стил на шофиране, както и други индивидуални параметри: това е единственият правилен начин да изберете точното масло за двигателя на Вашия автомобил. Използвайте нашите препоръки и пазарувайте от AutoDoc - гаранция за оригинални смазочни материали!

loader Моля, изчакайте...