Съдържание
Какво е мотовилка и как да разберем, че е счупен
За какво служи мотовилката и кои са нейните елементи
Мотовилката, също така наричана биела, е част от коляно-мотовилковия механизъм на буталните двигатели и свързва буталото с коляновия вал. Биелата е елемент от механизма, преобразуващ възвратно-постъпателното движение на буталото във въртеливо движение на колянов вал за кола. Тя е част от мотовилковата група, която включва самата мотовилка, буталния болт и неговата втулка, лагера на мотовилката към коляновия вал и различни крепежни елементи. Биелата извършва сложно равнинно движение и понася значителни знакопроменливи механични натоварвания, както и високи термични натоварвания.
Мотовилката се състои от две глави (горна и долна), съединени със стебло. Горната глава е с по-малък диаметър и в нея влиза буталният болт, захващащ буталото към биелата. Тук той може да лагерува свободно (плаващ бутален болт) или да бъде фиксиран с помощта на пресова сглобка, щифт или вилка, притягана с болт. Когато буталният болт е плаващ, в горната глава на мотовилката се пресова лагерна втулка или търкалящ лагер – най-често иглен. В този случай, конструктивно е предвидено подаването на масло за смазване на възела. При някои конструкции, в горната част на горната глава на мотовилката са изработени дюзи, които са насочени към дъното на буталото. През тях се пръска масло, което, обливайки вътрешните повърхности на буталото, го охлажда.
Стеблото на мотовилката може да има разнообразно сечение – правоъгълно, ромбовидно, кръгло, Н-образно и т.н. При някои бързооборотни двигатели, сечението е така подбрано, че да осигурява минимално аеродинамично съпротивление при движението на мотовилката. Обикновено в стъблото на биелата се изработва надлъжен канал, чрез който се подава масло към горната глава за смазване на буталния болт и към дюзите за охлаждане на буталото. Долната глава на мотовилката е по-масивна. Тя може да бъде разглобяема или неразглобяема. При неразглобяемите глави, лагеруването на мотовилковата група към коляновия вал се осъществява с помощта търкалящ лагер. Такова решение се ползва при двутактовите двигатели с картерно продухване. Монтажът и демонтажът на мотовилката се извършва чрез разглобяване на коляновия вал.
При разглобяемите глави, капакът на възела (черупката) се фиксира към мотовилката посредством пасвани болтове с гайки. Допълнителното прецизно позициониране на капака към мотовилката обикновено се обезпечава чрез използването на щифтове, челни зъби, или дори с технологично счупване на възела по предварително изработени концентратори на напрежение, гарантиращо абсолютно точното съвпадение на повърхностите. В долната разглобяема глава на биелата е разположен плъзгащ лагер, състоящ се от две черупки. Те са изработени от специални сплави, върху които е нанесен слой материал с нисък коефициент на триене – обикновено бабит. През отвори, изработени в мотовилковите шийки на коляновия вал, се подава моторно масло, което смазва лагерния възел в долната глава на биелата. Оттам то постъпва и в канала изработен в стеблото на мотовилката с цел смазване на буталния болт. Понякога, в долната глава на мотовилката са изработени дюзи, пръскащи масло към стените на цилиндъра за подобряване на мазането на буталото и понижаване температурата на цилиндъра.
Само висококачествени материали устояват на натоварванията
Тежките условия на работа на мотовилката задават високи якостни изисквания при ниска маса. Ето защо тези детайли обикновено се изработват от висококачествени легирани стомани чрез пресоване или коване с последваща механична и неколкократна термична обработка. Постоянната работа при знакопроменливи натоварвания води до умора на материала, затова всички преходи в конструкцията на биелата се изработват по начин, свеждащ до минимум наличието на концентратори на напрежение. При някои специални двигатели (авиационни, спортни), биелите се изработват от алуминиеви и магнезиеви сплави. При V-образните, W-образните и звездообразните бутални двигатели, мотовилките имат по-специфична конструкция. Обикновено там има една масивна основна мотовилка, към която се монтират останалите „присъединени“ мотовилки.
Когато мотовилката ни помаха за сбогом..
От изложената до тук информация става ясно, че биелите са високонатоварен и отговорен компонент на буталните двигатели. Счупването или деформацията на мотовилка обикновено са предизвикани от някой от следните проблеми:
- Нарушена работа на ангренажния механизъм и удар на буталата в клапаните;
- Попадане на охлаждаща течност в цилиндъра през неизправна гарнитура на цилиндровата глава и „воден удар“ на буталото;
- Попадане на вода в смукателния колектор на двигателя при прекалено оптимистични очаквания на шофьора при преодоляване на дълбоки локви или потоци с висока скорост и отново „воден удар“ на буталото;
- Попадане в цилиндъра на скъсан клапан или свещ;
- Повреди, вследствие умора на материала.
Такъв тип повреди са толкова сериозни, че често счупената мотовилка пробива блока или картера на двигателя. Ето защо въпросът за цената за смяна на мотовилка на кола няма еднозначен отговор, тъй като такива аварии изискват основен ремонт на целия мотор, а не са редки случаите, когато просто е по-изгодно двигателят да бъде заменен с друг.
ТОП продукти по темата: