Съдържание
Хидравлична течност: как да я изберете и смените
Полезния живот на хидравличната течност е предназначен за целият живот на колата, но само в случай, че системата няма течове на течност. Използването на второкачествени масла или ненавременните им сменяния са най-често срещаните причини за повреда в хидравликата. Прочетете нашата статия, за да разберете как да избягвате грешки, при избора и заменянето на хидравличната течност.
Причини за повреждането на хидравличната течност в хидравликата
Тежки натоварвания върху хидравликата и резки спадове в наляганията на системата водят до преждевременно увреждане на качеството на маслото. Експертите ни подчертават четири основни причини за влошаване на маслото:
- прегряване;
- прекалено интезивна употреба на хидравликата (агресивен стил на каране);
- цялостно повреждане на системата;
- несъвпадане на течноста с техническите изисквания на колата.
В модерните коли се използват защитни полупропусквателни клапи за защита от повреждане на системните компоненти.
Кога да се сменя хидравличната течност
Повечето производители на коли включително Mitsubishi, Volkswagen и Ford препоръчват смяна на течността веднъж на 1-2 години или на всеки 100 000 километра пробег. Следните признаци могат да индикират нуждата за непланирани смени на масла:
- промяна в цвета, потъмняване на маслото;
- поява на миризма на горене;
- повишаване на устойчивостта на хидравликата;
- необичайните звуци, при завиването на волана;
- изтичания на течност.
Трябва също да сменяте течността, ако се изпълнява ремонт на помпата или каквито и да е други компоненти на хидравликата. Употреба на масло, която е загубила оригиналните си свойства или е неподходяща може да навреди на помпата или бобините и да доведе до преждевременно износване на закрепващите елементи. На някои коли, като Toyota Corolla, Subaru Impreza, и почти всички коли на Volkswagen няма възможност за замяна на закрепващите елементи. Ако те се износят, ще трябва да инсталирате нови резервни части за сервоусилвателя на волана на автомобила.
Как да изберете хидравлична течност
1. Минерална. В нея се съдържат рафинирани петролни фракции и адитиви повишаващи функционалността на маслото. Основното предимство на минералните течности, в допълнение към цената е това, че нямат агресивно влияние върху гумените елементи. Въпреки това, имат кратък срок на експлоатация и са уязвими на повишено образуване на пяна.
2. Полу-синтетично. Неговата композиция включва минерални и синтетични субстанции. По-нисък градус на вискозитет, устойчивост на формиране на пяна и добра хлъзгавост са неговите предимства. Въпреки това, полу-синтетичните течности имат разрушително влияние върху гумените елементи на хидравликата.
3. Синтетично. Неговата композиция включва предимно поливалентни алкохоли, полиестери и малко количество от специално рафинирани петролни фракции. За да се намали деструктивното влияние върху гумените уплътнения, специални адитиви се смесват в композицията на синтетичните масла. Синтетичните течности са по-скъпи, но имат отлични работни характеристики: устойчивост на формиране на пяна, нисък вискозитет, способност да работят при екстремни температури и най-дългият експлоатационен живот.
Хидравличната течност обикновено има информация върху пакета относно стандартите, които покрива и при какви марки коли може да бъде използвана.
Хидравличните течности се различават не само по композиция и свойства при работа, но и по цвят. Най-често срещаните са следните:
1. Червени. Те се произвеждат по стандартите на General Motors automotive group и са познати като Dexron. Те се произвеждат по заявки и от трети лица под лиценз. Тези масла се използват при коли на Toyota , Nissan, Hyundai, Kia, Mazda и General Motors.
2. Жълти. Те се предназначени предимно за колите на Mercedes-Benz. Те са разработени според изискванията на Daimler, но се произвеждат и от други производители под лиценз.
3. Зелени. Те се произвеждат от Германската компания Pentosin. Те се използват активно за коли на Volkswagen , Ford, Bentley, BMW, Volvo, както и при коли на Daimler AG Group.
Въпреки това, грешка е да избирате хидравличното масло само по цвят. Съвпадението на цвета невинаги индикира какво е съдържанието. Например, маслата на Dextron могат да бъдат минерални или синтететични, въпреки че имат еднакъв цвят. Строго се забранява смесването на минерални, синтетични и полу-синтетични масла едно с друго.
Самостоятелна смяна на хидравлично масло
Всеки би могъл да смени хидравличното си масло сам. Процесът е прост и отнема около 30 минути. За тази процедура ще се нуждаете от голяма спринцовка, контейнер за дрениране на старата течност и защитни ръкавици.
Спазете следните стъпки както следва:
- Дигнете предницата на колата, използвайки крик за кола и го подсигурете.
- Чрез спринцовка, изпомпете старата течност от резервоара.
- Разкачете маркуча за обратен поток и го поставете в предварително подготвен контейнер. Източете маслото.
- Излейте новата течност в системата.
- Завъртете волана няколко пъти, докато спре.
- Когато източвате старата течност, налейте новата до знака по повърхността на резервоара за хидравлична течност или на щеката фиксирана върху капака на резервоара. Напълнете с масло, докато новата течност потече от маркуча.
- Прикрепете маркуча на място, запалете двигателя и завъртете волана в двете посоки.
- Още веднъж, напълнете с течност до означението.
Заключение
Купувайте само висококачествено хидравлично масло, винаги вземайте предвид техническите изисквания на колата си, не пренебрегвайте препоръките за смяна на маслото. Спокойният стил на каране, навременната смяна на течност и съответствието с правилата на избор, гарантират продължителната и надеждна работа на хидравликата.
Полезно видео по темата:
Смяна на течността на серво управлението