Съдържание
Горивна помпа: симптоми на износване и разходи за смяна
Днешните бензинови автомобилни двигатели отдавна не използват класическите карбуратори. Най-широко се използват системите за впръскване на гориво – моно инжекцион и многоточков (пълен) инжекцион.
Правилната и ефективна работа на горивните инжектори изисква сравнително високо налягане на горивото – от порядъка на
3 атмосфери, и висок разполагаем дебит, подаван от помпата.
Много елегантен начин за едновременно покриване и на двете изисквания е използването на бензинова горивна помпа, задвижвана от електродвигател.
По този начин се осигурява подаване на гориво с нужното налягане веднага след включване на захранване към помпата, без да е необходимо завъртане на коляновия двигател от стартера. Освен това, налягането и обемът на подаваното гориво не зависят пряко от режима на работа на двигателя, тъй като работата на помпата се влияе единствено от подаваното към нея електрическо напрежение.
Обикновено електрическата горивна помпа е разположена в корпус, често наричан „кошница“, на дъното на горивния резервоар. По този начин се осигурява постоянен гравитачен напор на горивото към помпата и постоянно охлаждане на потопения в горивото електродвигател. Често към същия корпус се монтира метален мрежест филтър, който предпазва помпата от попадане на чужди предмети и възвратен клапан, предотвратяващ връщане на горивото към резервоара при спиране на електродвигателя.
Електрическото захранване на помпата се осъществява през реле, управлявано от ECU – електронния блок за управление на двигателя. Често това захранване може да се прекъсва от специален инерционен изключвател, който се задейства при сблъсък на автомобила – по този начин незабавно се спира подаването на гориво към двигателя и се ограничава опасността от възникване на пожар.
Горивната помпа е натоварен агрегат. Тя работи винаги, когато работи и двигателят. С течение на времето някои нейни елементи се износват – четки, колектор и втулки на електродвигателя, както и детайлите на самата помпа. Това води до промяна в параметрите на помпата – тя започва да подава гориво с по-ниско налягане или по-малък дебит. Друг често срещан проблем е изгарянето на електродвигателя на горивната помпа. Това е особено характерно за автомобили с газова уредба, чийто собственици държат минимално количество бензин в резервоара. Това нарушава охлаждането на електромотора, който прегрява и изгаря.
Симптомите на неизправна горивна помпа могат да бъдат доста разнообразни. Разбира се, най-лесно се констатира изгорялата горивна помпа – тя просто спира да подава гориво и двигателят изгасва. Понякога може да има и по-прозаична причина – изгорял предпазител или неизправно реле. Затова, ако не се чува шума от работещата помпа при подаване на контакт, първо проверете дали се подава напрежение към куплунга на помпата. Бъдете внимателни и не експериментирайте с кабели под напрежение при демонтирана помпа и отворен резервоар за гориво. Парите на бензина са силно възпламеними и дори една искра може да предизвика взрив и пожар.
По-сложно е откриването на симптоми за проблем с горивната помпа, когато тя работи, но с по-ниски параметри. Такива аномалии водят до намалена мощност на двигателя, прекъсване в работата му, дим от ауспуха, по-висок разход на гориво и труден старт. Колата не може да се изфорсира, при натискане на педала за газта, тя „забива нос“. Тези дефекти се обясняват с по-ниското налягане на горивото, подавано от помпата, което води до влошена работа на дюзите, лошо смесообразуване и намалено количество на горивото, подавано в цилиндрите на двигателя. Откриването на такъв тип неизправности изисква използването на манометър, който се включва към горивната магистрала. С него се измерва налягането на горивото, подавано от помпата.
Друг отчетлив сигнал, който може да ни подскаже за предстоящи проблеми с горивната помпа, е появата на нехарактерен шум в областта на резервоар за гориво. Причина за това е износването на лагерните втулки на електрическия двигател на горивната помпа. Износването води до вибрации на ротора на електромотора, които са съпроводени с характерен виещ звук.
Освен продължителната работа, причина за такива износвания могат да бъдат попаднали в горивния резервоар примеси и вода.
При някои по-съвременни автомобили, влошената работа на горивната помпа се открива от ECU (Engine control unit) – електронния блок за управление на мотора. В този случай светва лампата “Check” на арматурното табло. При прочитане на паметта на ECU със специализиран софтуер се идентифицира констатирания проблем.
Смяната на горивната помпа е сравнително лесна, ако притежавате технически познания и известна сръчност. По-трудното в случая е откриването на причината за неправилната работа на двигателя, тъй като едни и същи симптоми могат да бъдат причинени както от неизправна горивна помпа, така и от запушен горивен филтър дизел и бензин, неизправен клапан за регулиране на налягането на горивото в рейката, неизправен инжекторна дюза и т.н.
Ето защо повечето сервизи предлагат диагностика и замяна на горивната помпа като комплексна услуга. Цената за смяна на бензинова помпа варира в зависимост от трудоемкостта на ремонта и колко време отнема той, но можете да очаквате цени между 50 и 100 лева в масовия случай.
Полезно видео по темата:
Как да проверите горивната помпа
ТОП продукти по темата: