Съдържание
Регулиране на фарове – какво трябва да се знае
Всеки водач на превозно средство знае, че при движение автомобилът му трябва да бъде с включени светлини. Правилното регулиране на фаровете гарантира безопасността на пътя на шофьора и останалите участници в движението, особено през нощта и при намалена видимост.
Регулирането на фаровете е важно, но много шофьори го подценяват. Ако фаровете са много ниско, видимостта се ограничава през тъмната част на денонощието, а ако са твърде високо заслепяват и пречат на другите участници в движението. При по-неопитните шофьори, това може да доведе до загуба на управлението на автомобила и да причини пътнотранспортно произшествие.
Смяната на крушки, автомобилни фарове или други ремонти по предната част на автомобила могат да доведат до промяна в позицията на фаровете. За правилното насочване на предните светлини можете да се обърнете към сервиз или да се справите сами. Процедурата не е сложна и не изисква голям набор от инструменти. Това, което ви е необходимо е равно място, стена, маркер или тебешир, рулетка и подходяща отвертка. Регулиращите винтове на фаровете са на различно място на различните превозни средства – тук от полза ще ви бъде ръководството на автомобила, или ако то не ви е под ръка, просто огледайте задната част на фара при отворен капак на двигателя.
В какво се състои регулирането на фаровете? Заводски, автомобилът е с правилно регулирани фарове и то така, че светлинният сноп да е низходящ и да не заслепява насрещно движещите се коли. Колко низходящ е въпросният светлинен сноп можем да разберем, като разгледаме корпуса на фара. Там ще открием написана стойност в проценти. Ако е записано 1%, това означава, че отклонението на лъча вертикално надолу става с една стотна от хоризонталната дистанция. Т.е. на разстояние 1 метър от фара, лъчът ще бъде отклонен на 1 сантиметър надолу от центъра на източника на светлина – крушката. На разстояние 5 метра, отклонението ще бъде 5 сантиметра. Ако пък на фаровете Ви е записана стойност 1,2%, лесно изчисляваме, че на 5 метра отклонението ще бъде 6 см.
След като имаме тези теоретични знания, можем да пристъпим към регулировката на фаровете.
HELLA Регулиращ елемент, регулиране на светлините
TOPRAN Регулиращ елемент, регулиране на светлините
отпред
AIC Регулиращ елемент, регулиране на светлините
отпред отляво, отпред отдясно, Регулиращ елемент, регулиране на височината на светлините
TOPRAN Регулиращ елемент, регулиране на светлините
двустранен
NTY Регулиращ елемент, регулиране на светлините
отпред отдясно, отпред отляво
Как да регулирам фаровете?
Регулировката се прави на тъмно. Необходима ни е хоризонтална площадка и перпендикулярна на нея стена.
Автомобилът трябва да е с нормално напомпани автомобилни гуми, без товар в багажника и без пътници в купето. Ако е предвидено електрическо регулиране на височината на фаровете, регулаторът трябва да е на нулева позиция.
Приближете колата на 50 см от стената и включете късите светлини. Отбележете центровете на двата лъча на стената. Отдалечете колата на 5 метра от стената и изгасете фаровете. Свържете двата центъра на стената с линия. Начертайте втора линия, успоредна на първата, която се намира под нея на разстояние, както беше изчислено по-горе (5 см за 1%, 6 см за 1.2% и т.н.).
Включете късите светлини. Ако светлинните снопове на двата фара съвпадат с долната линия, то фаровете са правилно регулирани.
Ако светлините „бият“ под или над линията, фаровете трябва да се регулират.
За целта отворете капака на двигателя и намерете винтовете за вертикално регулиране на фаровете.
С дреха или парче картон закрийте фара, който не регулирате, за да не ви пречи.
Чрез въртене на регулировъчния винт с отвертка или имбус, съвместете светлинния сноп на регулирания фар с долната линия, нанесена на стената.
AIC Регулиращ елемент, регулиране на светлините
ESEN SKV Датчик, ксенонови светлини (регулиране на светлините)
TYC Регулиращ елемент, регулиране на светлините
VALEO Регулиращ елемент, регулиране на светлините
ляво, дясно
HELLA Регулиращ елемент, регулиране на светлините
Повторете процедурата с втория фар, като закриете вече регулирания фар.
С това процедурата по регулиране на фаровете приключва.
Ако разполагате с лазерен нивелир, регулировката става още по-бързо и точно. Просто спрете колата на 5 метра от стената, регулирайте стойката на лазерния нивелир така, че лъчът му да минава през центровете на крушките на фаровете. Включете късите светлини и регулирайте лъчите им да светят на изчисленото по-горе разстояние под лазерния лъч, проектиран на стената.
Топ продукти: